معرفی نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار به طور خلاصه با کلمه COMFAR اختصار عبارت انگلیسی Computer Model for Feasibility Analaysis and Reporting شناخته می‌شود که در معنای فارسی به «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری» معرفی می‌شود.

واحد ارزیابی یونیدو در سال ۱۹۷۹ در نیویورک این برنامه را نوشتند. یک تیم ۷ نفره در طول یک سال و نیم، مدل اصلی این برنامه را با استفاده از زبان‌های برنامه‌‌نویسی پاسکال و C طراحی کرده‌اند.

هزینه تهیه کامفار

در تهیه این برنامه کامپیوتری از تجربیات بیش از ۳۰ کمیته ازریابی اقتصادی کشورهای مختلف بهره گرفته شده است. و پس از طی ۳ سال و گدشت دوران آزمایشی برنامه و رفع اشکالات و در نظر گرفتن نکات کامفار، برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه گردیده است. هزینه تهیه این برنامه بالغ بر یک و نیم میلیون دلار بوده و هم اکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان و به ۱۵ زبان(از جمله انگلیسی؛ فرانسوی؛ آلمانی؛ چینی؛ هلندی؛ ایتالیایی؛ عربی؛ روسی؛ پرتغالی؛ اسپانیایی و…) در حال بهره‌‎برداری می‌باشد.

اهداف برنامه و نکات کامفار

زمانی که ایده‎‌های متفاوت جهت سرمایه‎ گذاری و انتخاب مطرح گردید سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌حل‎های مختلفی بودند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. اما وجود پارامترهای فراوان(بیش از ۴۰۰۰ متغیر) محاسبات را گاهاً آنقدر پیچیده می‎کرد که تصمیم‌گیرندگان از نتایج آنها اطمینان لازم را نداشتند. از طرف دیگر نگرش‎های متفاوت به یک موضوع خاص؛ باعث می‎شد تا نتایج یکسان حاصل نشود.

به عبارت دیگر در مورد یک طرح؛ برخی از محاسبات طرح را اقتصادی جلوه می‎داد و بعضی دیگر کلاً آن را رد می‎کرد. این موضوع سبب شد تا دست‎اندکاران به فکر استاندارد نمودن تعاریف و محاسبات افتادند. اما مشکل اصلی یعنی پیچیدگی عملیات محاسباتی هنوز باقیمانده بود. برای حل این مشکل؛ کمیته‎ای در UNIDO برای استاندارد و کامپیوتری کردن همزمان ارزیابی اقتصادی طرح‎ها تشکیل شد و نهایتاً برنامه COMFAR تهیه و به بازار عرضه گردید.

آموزش نرم افزار کامفار

برای استفاده از نرم افزار کامفار، ابتدا باید آن را دانلود و نصب کنید. پس از نصب کامفار، می توانید با وارد کردن داده های بازار خود، تحلیل های مختلف را انجام دهید.

برای آموزش استفاده از نرم افزار کامفار، می توانید به ویدئوهای آموزشی آن در اینترنت دسترسی پیدا کنید. همچنین، در سایت رسمی کامفار، مقالات و راهنمایی های مفیدی برای استفاده از این نرم افزار قرار دارد.

به طور کلی، برای استفاده از نرم افزار کامفار باید با مفاهیم پایه تحلیل بازار آشنا باشید. و بتوانید داده های بازار خود را به درستی و به صورت کامل وارد کنید. سپس با استفاده از الگوریتم های مختلف نرم افزار، تحلیل های مورد نیاز خود را انجام داده و به تصمیمات بهتری برای کسب و کار خود برسید.

مثالی با کامفار

به عنوان یک مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید و می خواهید بفهمید کدام محصولات بیشترین فروش را دارند و چه روزهایی از هفته بیشترین فروش را دارند. با استفاده از نرم افزار کامفار، شما می توانید داده های فروش خود را وارد کنید. و سپس با استفاده از الگوریتم های مختلف، تحلیل های مورد نیاز خود را انجام دهید. به عنوان مثال، شما می توانید با استفاده از تحلیل ترکیبی، محصولاتی که بیشترین فروش را دارند و روزهایی که بیشترین فروش را دارند، را پیدا کنید. سپس می توانید با توجه به این تحلیل ها، بهبود فروش خود را با تغییر استراتژی های بازاریابی و فروش به دست آورید.

مثالی دیگر برای پوکه صنعتی لیکا

برای محاسبه هزینه ها و درآمدهای تولید پوکه لیکا با کامفار، ابتدا باید داده های مربوط به هزینه ها و درآمدها را وارد کنید. سپس با استفاده از ابزارهای موجود در کامفار، می توانید این داده ها را تحلیل کنید و به نتایج مورد نظر دست پیدا کنید. برای مثال:

– وارد کردن داده های هزینه ها: شامل هزینه های مواد اولیه، هزینه های نیروی کار، هزینه های اجاره و تأمین ماشین آلات و تجهیزات و غیره.
– وارد کردن داده های درآمدها: شامل قیمت فروش پوکه لیکا، تعداد واحدهای فروخته شده، تخفیفات و ترفیعات و غیره.
– تحلیل داده ها: با استفاده از ابزارهای موجود در کامفار، می توانید به سادگی میزان سود خود را محاسبه کنید و عواملی که بیشترین تاثیر را بر سود شما دارند، را شناسایی کنید.
– اتخاذ تصمیمات: با تحلیل داده ها و شناسایی عوامل مؤثر، می توانید استراتژی های خود را تغییر دهید و هزینه های خود را کاهش داده و درآمد خود را افزایش دهید. به طور مثال، با کاهش هزینه های مواد اولیه یا بهبود فرآیند تولید، می توانید سود خود را افزایش دهید.

تحلیل هزینه ها و درآمدها با کامفار

همچنین، شما می توانید با استفاده از نرم افزار کامفار، تحلیل هزینه ها و درامدهای خود را انجام دهید. با وارد کردن اطلاعات هزینه ها و درآمدها، می توانید به سادگی میزان سود خود را محاسبه کنید. و همچنین با تحلیل بیشتر، می توانید عواملی که بیشترین تاثیر را بر سود شما دارند، را شناسایی کنید. سپس می توانید با تغییر استراتژی هایتان، هزینه هایتان را کاهش داده و درآمدتان را افزایش دهید. به طور کلی، با استفاده از نرم افزار کامفار، می توانید بهبود فروش و سود خود را بهبود بخشید و بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرید.

امروزه از نرم افزار کامفار به عنوان زبان واحد برای تسریع در اعتبارسنجی صورت‌ها و محاسبات مالیِ تهیه شده استفاده می‌گردد.

میانگین امتیاز 5 از 5 - (54 رأی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

استعلام قیمت خرید و سفارش نوشتن طرح توجیهی تضمینی برای گرفتن مجوز و تسهیلات

error: Alert: Content selection is disabled!!