اصول نگارش طرح توجیهی خوب

داشتن هدف و شناخت کافی از هدفمان در نگارش طرح توجیهی، مهم‌ترین گام شروع در مراحل و اصول نگارش طرح توجیهی است.

ترفندهای طرح توجیهی در برخی از موارد به طور مثال جهت جذب سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی در مقایسه با نگارش طرح توجیهی جهت دریافت تسهیلات از بانک‌ها و یا سازمان‌ها قدری متفاوت است. یک طرح توجیهی می‌تواند در قالب طرح توجیهی ایجادی و یا طرح توجیهی توسعه‌ای یک بنگاه اقتصادی معنا پیدا کند.

تفاوت طرح‌های توجیهی

نحوه نگارش طرح توجیهی بعنوان “طرح ایجادی” و یا بعنوان “طرح توسعه”، نیازمند رعایت یکسری چارچوب و اصول استاندارد است. در نگارش طرح توجیهی توسعه‌ای در بخش مالی طرح از اصطلاحات «هزینه‌های انجام شده» و «هزینه‌های مورد نیاز» استفاده می‌گردد. تجربه ثابت کرده است که همواره طرح‌هایی در توجیه تیم ارزیابی طرح برای اخذ وام موفق بوده‌اند که صادقانه و ماهرانه نوشته شده و ریزه کاری‌ها و ظرافت‌های مدیریتی و اقتصادی در آنها به کار گرفته شده است.

چه کنیم؟

اشخاصی که طرح توجیهی را در تیم ارزیابی بررسی می‌کنند، همگی از دست‌اندرکاران باتجربه حوزه اقتصادی هستند. و تنها زمانی طرحی مورد تائید آنها قرار خواهد گرفت که تمامی زوایای طرح را بصورت کاملاً تخصصی بررسی کرده باشیم. بنابراین در تهیه و تدوین طرح توجیهی باید سعی کنیم از اغراق و یا دروغ پرهیز کرده و تخصص و تجربه را فدای هزینه نکنیم. و از مجموعه‌های با سابقه‌ای همچون مجموعۀ “سه هزار طرح” برای نگارش و تهیه طرح توجیهی استفاده نماییم. که علاوه بر تجربه و دانش کافی، از مراجع معتبر مجوزهای لازم را داشته باشند. و نیز در صورت نیاز، بتوانند طرح توجیهی را با مهر و تاییدیۀ عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی و یا سایر مراجع ذی‌صلاح به شما ارائه دهند.

مراقب باشید!

به خاطر داشته باشید که به تحریر دراوردن و نگارش طرح توجیهی توسط اشخاصی که تجربه و تخصص کافی ندارند و یا شرکت‌هایی که دارای رتبه تخصصی و گرید طرح‌نویسی نیستند، علاوه بر آنکه استاندارد نخواهد بود، ضررهای بسیار هنگفت و جدی را برای سرمایه‌گذار به دنبال خواهد داشت.

مشخصات یک طرح خوب

در نحوه اصول نگارش طرح توجیهی از لحاظ حجم صفحات، محدودیتی وجود ندارد. و براساس نوع کار و موضوع پروژه تعداد صفحات طرح توجیهی می‌تواند متغیر باشد. اما بطور کلی، میانگین استاندارد صفحات مطالعات امکان‌سنجی مقدماتی را می‌توان تا ۴۰ صفحه و در طرح‌های توجیهی کامل تا ۳۰۰ صفحه و یا بیشتر در نظر گرفت.

سلیس و روان نبودن متن و اشتباهات تایپی، نگارشی و یا ادبی از کیفیت طرح توجیهی خواهد کاست. علاوه بر محتوای طرح توجیهی، شکل ظاهری طرح برای ارائه به تیم ارزیابی و سازمان مربوطه نیز حائز اهمیت است. از نوع جلد و فونت به کارگیری گرفته شده تا نام تجاری شرکت یا کارخانه، لوگوی برند، آدرس و شماره تماس، فکس و آدرس ایمیل همگی باید به درستی انتخاب و هنگام نگارش طرح توجیهی لحاظ شود.

توضیح کوتاهی در رابطه نحوۀ تنظیم و نگارش و ترفندهای طرح توجیهی خوب را باهم خواندیم. شما می‌توانید تمامی مسائل مرتبط با طرح توجیهی را با تیم ما(مجموعۀ سه‌هزارطرح) در میان قرار بدهید و اگر سفارشی دارید از طریق راه‌های ارتباط یا فروشگاه سایت پیگیری کنید. همواره در کنار شما هستیم.

اصول نگارش طرح توجیهی دقیق و کامل و اصولی و خوب

  1. توضیح مشکل و نیاز: در این قسمت باید به وضوح مشکل و نیازی که قصد حل آن را دارید، توضیح دهید.
  2. تحلیل بازار: در این قسمت باید بازار هدف خود را شناسایی کنید و تحلیل بازار را انجام دهید.
  3. رقبا: در این قسمت باید رقبای خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که چگونه می توانید با آنها رقابت کنید.
  4. راه حل: در این قسمت باید راه حل خود را برای حل مشکل ارائه دهید.
  5. مدیریت مالی: در این قسمت باید به جزئیات مدیریت مالی، بودجه، سرمایه گذاری و سودآوری پروژه خود بپردازید.
  6. برنامه ریزی و اجرا: در این قسمت باید برنامه ریزی و اجرای پروژه خود را توضیح دهید و به جزئیات اجرای پروژه بپردازید.
  7. تحلیل ریسک: در این قسمت باید تحلیل ریسک های پروژه خود را ارائه دهید و برنامه های مقابله با آنها را توضیح دهید.
  8. پایان: در این قسمت باید به طور خلاصه نتایج پروژه خود را خلاصه کنید. و به اهمیت پروژه و ارزش افزوده آن برای بازار، جامعه و سرمایه گذاران اشاره کنید.
میانگین امتیاز 4.9 از 5 - (82 رأی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

استعلام قیمت خرید و سفارش نوشتن طرح توجیهی تضمینی برای گرفتن مجوز و تسهیلات

کسب و کار پیشنهادی:

error: Alert: Content selection is disabled!!